Jääkausi

Jääkauden tarkoituksena on koiran asettaminen laumahierarkkiassa alaspäin.
Sen käyttöä tulee miettiä vain ja ainoastaa silloin, kun koiran käytös on uhkaavaa ja agressiivista perheen muita jäseniä kohtaan. Se on paljon parempi vaihtoento, kuin koiran lopetus
Jääkausi EI ole vaihtoehto tottelevaisuuskoulutukselle, eikä esim. eroahdistuksen hoitoon tai remmirähjäyksen poistoon.
Jääkausi on täysin kivuton ja vaaraton huomion parannuskeino.
Jääkausi tulee aloittaa vain kouluttajan suosituksesta, ohjauksen ja neuvonnan avulla.

PERIAATE:

Jääkausi voi olla muutamasta päivästä reiluun viikkoon kestävä ajanjakso, jolloin koiraa ei huomioida mitenkään. Sille ei puhuta, sitä ei silitellä, mihinkään sen tekemisiin ei reagoida mitenkään eikä sitä edes katsota. Koiran lelut otetaan pois jääkauden ajaksi ja mahdolliset harrastukset jäävät tauolle.
RUOKAILU JA ULKOILU: Ainoa huomio, jota koiralle jääkauden aikana annetaan, on ruokakupin ojentaminen (ilman käskytyksiä ja katsekontakteja!) ja lyhyet lenkitykset HIHNASSA. Hihnakäytökseen puututaan korkeintaan ärähdyksillä + kevyillä hihnan nyppäisyillä. Käskyjä ja kieltoja ei käytetä myöskään ulkona.

HÄÄTÄMINEN:

Jos koira tuijottelee omistajaa liian lähellä (hakee huomiota), sen voi häätää ärähdyksellä kauemmaksi. Tahtojen taistoja ei saisi kuitenkaan syntyä. Jos koira ei usko ärähdystä ennen jääkautta, ei sitä kannata turhaan käyttää jääkaudellakaan.

KONFLIKTIEN VÄLTTÄMINEN:

Jääkauden aikana kannattaa välttää kaikkia potentiaalisia konfliktitilanteita, joissa koiraa joutuisi kieltämään (kielto=huomiota!). Vierailijat, koirien ohitukset ym. kiihdyttävä minimiin, kaikki mahdolliset ja mahdottomat tuhoamiskohteet pois koiran ulottuvilta jne. Yleensä protestointi yltyy jääkauden alussa, kun koira yrittää saada ihmiset reagoimaan tekemisiinsä. Haukkuminen / tuhoaminen / tarpeiden teko sisälle / ym. protestointi pitää kuitenkin jättää TÄYSIN ILMAN HUOMIOTA. Ennakointi tulevista ongelmista on ratkaisevassa asemassa niiden välttämisessä.

JÄÄKAUDEN KESTO:

Jääkausi alkaa tehota koiran kovuudesta riippuen muutamassa päivässä tai sitten reilussa viikossa… Kaikkiin se on kuitenkin tehonnut, jos omistaja pysyy tiukkana eikä sorru komentamaan / kehumaan / huomaamaan koiraa. Jääkautta voi alkaa purkaa, kun koira on selvästi alistunut kohtaloonsa eikä kerjää enää huomiota omistajilta. Jääkausi on ollut riittävän pitkä, kun kaikki protestointi ja pomoilu on loppunut. Yleensä koira vain makailee ja vaikuttaa muutenkin hiukan masentuneelta jääkauden lopussa.
Liian pitkä jääkausi ei ole hyväksi. Koira saattaa tottua huomioimattomuuteen, joten jääkauden teho heikkenee.

JÄÄKAUDEN PURKU:

Purku tapahtuu vähitellen, osaava koirankouluttaja neuvoo kullekin koirayksilölle sopivan purkutahdin nähtyään koiran. Purku saattaa tapahtua esim. näin:
Ensimmäisellä viikolla jääkauden lopettamisen jälkeen koiraa ainoastaan KIELLETÄÄN, mikäli se tekee jotain kiellettyä. Kiellon pitäisi tehota jääkauden jälkeen entistä paremmin, koska koira ikään kuin arvostaa ihmisen sanaa enemmän kuin ennen. Toisella viikolla koira kutsutaan KERRAN PÄIVÄSSÄ luokse, sitä silitellään hetki ja sitten se käsketään pois (ärähdyksellä tai sanalla, mikäli sana on koiralle opetettu). Näin edeten huomiota lisätään VÄHITELLEN kohti normaalihuomioimattomuutta. Jos koira alkaa protestoida / vaatia huomiota / palata entisiin huonoihin tapoihin, ollaan edetty liian nopeasti ja palataan taas astetta jäisempään olemiseen.

NORMAALIHUOMIOIMATTOMUUS

Koiran pitäminen omalla paikallaan laumahierarkkian alimmalla portaalla; yhteiselämän tekeminen sujuvaksi ja mukavaksi; johtajuuden osoittaminen koiralle sen omalla kielellä.
PERIAATE: Mihinkään KOIRAN EHDOTTAMAAN ei ikinä reagoida mitenkään. Jos koira tulee hakemaan rapsutuksia, se ärähdetään tiehensä. Jos koira hakee huomiota haukkumalla, ei välitetä. Jos koira vikisee saadakseen nopeammin ruokaa, sille ei anneta mitään. Kun koira tulee tervehtimään kotiin palaavaa omistajaa, sitä ei tervehditä. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Kuitenkin koiraa voi silitellä mielin määrin ja sen kanssa voi harrastaa ja leikkiä vaikka kuinka paljon, KUNHAN aloite tekemiseen tulee AINA ihmiseltä. Koira kutsutaan luokse siliteltäväksi/leikkimään ja käsketään lopuksi pois. Koira käsketään luokse tervehtimään kotiintulijaa, mutta vasta kun se on täysin rauhoittunut omiin oloihinsa eikä pyöri jaloissa tervehtimistä odottaen.KESTO: Normaalihuomioimattomuus pätee koko koiran loppuelämän ajan. Omalle koiralle sopiva linja löytyy kyllä, kun tarkkailee koiraa aktiivisesti. Nöyrälle, hyvin käyttäytyvälle, paikkansa tietävälle koiralle voi sallia poikkeuksia ja vastata välillä sen ehdotuksiin. Pomoiluun taipuvaisen jästipään kanssa saa olla tarkempi. Aina, jos koira alkaa oireilla protestoimalla / olemalla tottelematon / uhittelemalla, huomioimattomuutta tiukennetaan. Uutta jääkautta ei tarvita, mikäli oikea huomion/huomioimattomuuden taso on löytynyt ja siitä on pidetty kiinni. Jos kuitenkin lipsumisia tapahtuu ja koira alkaa käyttäytyä ei-toivotusti, voi jääkauden myös uusia.

Jääkauden voi uusia milloin vain. Jos kuitenkin uusimisen tarvetta ilmenee usein on syytä miettiä myös omaa toimintaa koiran kanssa normaalissa arjessa. Mikä saa koiran toimimaan niin, että jääkaudelle on jälleen tarvetta?
Usein määrätietoisella ja johdonmukaisella jatkuvalla, mutta helpolla tottelevaisuuskoulutuksella ratkaistaan ja ehkäistään monta käytöksestä johtuvaa ongelmaa.
Jääkausi ei ole vaihtoehto tottelevaisuuskoulutukselle.